Egipt: Tawardos II nowym patriarchą Koptów
Biskup Pachomius, który sprawował obowiązki zamarłego w marcu b.r. Szenudy III, w chwili losowania potwierdził jego ważność, pokazując publicznie nazwisko wylosowanego Tawardosa. Dwa pozostałe zwitki papieru zawierały nazwiska dwóch innych kandydatów: biskupa Rafaela, 54 letniego i brata Rafaela Ava Mina, 70 letniego, których nazwiska następnie także zostały pokazane zgromadzonemu tłumowi i kamerom tv.
Żaden z trzech kandydatów nie był obecny na ceremonii. Jednak katedra Świętego Marka była pełna, przez kilka godzin wypełniały ją modlitwy, śpiewy psalmów, zapach kadzideł. Wielu z wiernych nie miało okazji dostać się do środka, specjalnie dla nich zainstalowane zostały na zewnątrz ekrany umożliwiając im śledzenie i udział w ceremonii. Na zewnątrz porządku pilnowały zwiększone oddziały policji.
Nowo wybrany patriarcha jest 118 „papieżem Aleksandrii, patriarchą całej Afryki i katedry Świętego Marka”. Od 1988 r. mich, rok później przyjął święcenia kapłańskie, a 1997 r. został biskupem. W 60 urodziny wybrany patriarchą Ortodoksyjnego Kościała Koptyjskiego.
Bliski współpracownik Pachomiusa, zwolennik kościoła nieangażującego się w politykę. Tawardos staje przed trudnym zadaniem prowadzenia chrześcijan egipskich, w obliczu wzrastających wpływów islamskich, po dojściu do władzy Braci Muzułmanów i czerwcowych wyborach prezydenckich, których zwycięzcą został członek bractwa Mohamed Morsi. Koptowie stanowią od 6 do 10 % w 83 milionowej populacji Egipcjan, a ich kościół jest najstarszym Kościołem Chrześcijańskim.
Koptowie w Egipcie od dłuższego czasu są ofiarami polityki dyskryminacji i przemocy. Niedostatecznie reprezentowani w rządzie jak i na stanowiskach publicznych, często spotykają się z ograniczeniami przy budowie nowych kościołów, w przeciwieństwie do liberalnych przepisów jakie regulują wznoszenie meczetów.
Ataki bombowe na wspólnotę Koptów pogłębiają tylko ich niepewny los 31 grudnia 2010 r. podczas ataku na kościół w Aleksandrii zginęło ponad 20 osób. Koptowie egipscy zmagają się także z wewnętrznymi problemami, toczą debatę o wprowadzeniu rozwodów, obecnie niedopuszczalnych, o roli kościoła w życiu publicznym.
Źródła: AFP, Le Monde