Zenit Sankt Petersburg: finanse
Zenit, dzięki sponsorowi w postaci Gazpromu, jest najbogatszym klubem Premier Ligi. W sezonie 2008 dysponował budżetem 110 mln dolarów.
1. Krótka historia
Klub piłki nożnej utworzono w Sankt Petersburgu (wtedy jeszcze Leningradzie) w 1925 roku przy Leningradzkich Zakładach Metalurgicznych. Początkowo funkcjonował on pod nazwą Staliniec Leningrad. Nazwę Zenit przyjęto w 1940 roku. W latach 70. i 80. XX wieku występował w Wyższej Lidze ZSRR, zdobywając raz (w 1984 roku) tytuł mistrzowski. W rozgrywkach najlepszych klubów wziął udział w 1992 roku, po czym spadł do pierwszej ligi. Wrócił do Wyższej Ligi w 1996 roku i grał w niej z różnym powodzeniem. W 2001 roku był na trzecim miejscu, w 2003 roku był wicemistrzem, a w 2007 roku zdobył mistrzostwo Rosji.
W ostatnim sezonie ponownie był na trzecim miejscu. Trenerem od grudnia 2009 roku jest Włoch, Luciano Spalletti.
W sezonie 2007/2008 Zenit zdobył Puchar UEFA oraz, po wygranej ze zdobywcą Ligi Mistrzów, Manchesterem United, również Superpuchar Europy.
2. Właściciel
Gazprombank – część koncernu rosyjskiego monopolisty gazowego Gazprom. Jest trzecim co do wielkości komercyjnym bankiem w Rosji.
3. Przychody/budżet
Zenit, dzięki sponsorowi w postaci Gazpromu, jest najbogatszym klubem Premier Ligi. W sezonie 2008 dysponował budżetem 110 mln dolarów. W wyniku kryzysu w 2009 roku była to suma mniejsza – ok. 100 mln dolarów. Podobnie sumę 99 mln dolarów wymienia się w odniesieniu do budżetu na sezon 2010.
4. Główni sponsorzy
Od 2005 roku klub należy do Gazpromu. Wsparcie od rosyjskiego monopolisty pozwala mu formować największy budżet wśród klubów Premier Ligi.
5. Stadion
Rozgrywki Zenit prowadzi na stadionie Pietrowskim, wybudowanym jeszcze w 1925 roku, mieszczącym ok. 21 tys. osób. Zwykle na mecze klubu, nawet krajowe, przychodzi około 20 tys. kibiców.
Obecnie z budżetu Sankt Petersburga budowany jest stadion Gazprom-Arena. Obiekt, zaplanowany na 67 tys. miejsc, wyceniany jest na ok. 24 mld rubli (600 mln euro). Budowę rozpoczęto w 2007 roku, zaś zakończenie wielokrotnie przekładano. Obecnie obiekt planuje się oddać do użytku pod koniec 2010 roku.
6. Rozpoznawalność marki
Klub cieszy się szczególną popularnością w Petersburgu i okolicach. Równocześnie jest to jedyny klub, który ma więcej kibiców w regionie, z którego pochodzi, niż poza nim. Liczbę kibiców szacuje się na ok. 1,8 mln, zaś według danych systemu Поиск@Mail.Ru jest liderem wyszukiwań i ponad 23% zapytań dotyczy właśnie Zenitu. Klubowi udało się przed sezonem sprzedać również całą pulę (liczącą 15 tys.) karnetów na mecze krajowe.
Razem z operatorem telefonii komórkowej MTS dla kibiców klubu stworzono oddzielną taryfę Zenit Mobile. Pozwala ona na otrzymywanie informacji o ulubionej drużynie, ściąganie grafiki i muzyki powiązanej z klubem oraz tańsze połączenia. Na ekranie telefonu zamiast logo operatora wyświetla się też logo klubu.