Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa EU Pilot czyli szybka pomoc prawna

EU Pilot czyli szybka pomoc prawna


05 marzec 2010
A A A

Już od dwóch lat 15 krajów Unii uczestniczy w systemie "EU Pilot", który zapewnia obywatelom i przedsiębiorcom pomoc w kwestiach związanych ze stosowaniem prawa UE. Komisja Europejska właśnie przygotowała pierwsze sprawozdanie z działania projektu. Przewodniczący José Manuel Barroso liczy, że niebawem do "EU Pilot" dołączą pozostałe kraje członkowskie.

Image- Dbanie o prawidłowe stosowanie prawa UE przez państwa członkowskie jest niezwykle istotne dla właściwego funkcjonowania Unii Europejskiej – mówił José Manuel Barroso. - Projekt "EU Pilot" stworzyliśmy po to, aby mieć gwarancję, że problemy zgłaszane przez obywateli i przedsiębiorców rozwiązywane są tak sprawnie, łatwo i skutecznie, jak to tylko możliwe. Ponieważ "EU Pilot" już spełnił pokładane w nim nadzieje, a jego wyniki są niewątpliwie pozytywne, proponuję włączenie do projektu wszystkich państw członkowskich.

Podsumowanie pierwszych 22 miesięcy realizacji projektu EU Pilot

Sprawność działania – Komisja od dłuższego czasu stosuje określony wzorzec postępowania i zwraca się do władz państw członkowskich o przekazanie potrzebnych jej informacji lub stara się, przy pomocy państwa członkowskiego, znaleźć rozwiązania istniejących problemów i wyeliminować naruszenia prawa. W większości przypadków kraje uczestniczące w projekcie przekazują odpowiedzi w ciągu dwóch tygodni, a 85 proc. z nich Komisja uznaje za zadowalające. W razie konieczności KE wszczyna postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Do lutego 2010 r. w 40 przypadkach Komisja przeszła do formalnego etapu tego postępowania.

Współpraca – stworzenie aktywnej sieci punktów do kontaktu jest jednym z istotnych osiągnięć w ramach tego projektu. Poprawia to nadzór nad procesem zarządzania pytaniami i skargami, co przyczynia się do lepszej koordynacji i współpracy między Komisją a państwami członkowskimi. Komisja z zadowoleniem przyjmuje konstruktywne uwagi i sugestie ze strony państw członkowskich uczestniczących w projekcie.

Pogłębienie – przeprowadzona ocena wskazuje także, że system można jeszcze bardziej usprawnić, tak by przynosił szybsze i lepsze rezultaty. Komisja oraz państwa członkowskie uczestniczące w projekcie zdecydowane są kontynuować prace nad dalszym usprawnianiem rozpatrywania poszczególnych przypadków i metod pracy.

Poszerzenie – Komisja zamierza zaprosić do udziału w projekcie te państwa członkowskie, które dotychczas w nim nie uczestniczyły, co pozwoli poszerzyć jego zasięg i zwiększyć jego oddziaływanie, a także zapewni lepsze perspektywy jego rozwoju.

Informacje dodatkowe

Co roku Komisja Europejska rozpatruje wiele spraw, które mogą być związane z naruszeniem prawa europejskiego. W 2008 r. wszczęto 1627 spraw (1407 na podstawie skarg i z własnej inicjatywy Komisji oraz 220 w ramach pierwszego roku realizacji projektu "EU Pilot").

Koncepcja projektu została po raz pierwszy przedstawiona w komunikacie Komisji z 2007 r. – Skuteczna Europa (COM92007)502). Stwierdza się w nim, że projekt "EU Pilot" ma być narzędziem pomocnym przy rozpatrywaniu zapytań i skarg od obywateli i przedsiębiorców odnoszących się do prawidłowego stosowania prawa UE.

Z "EU Pilot" korzystamy wtedy, gdy potrzebujemy wyjaśnień od państwa członkowskiego na temat stanu faktycznego lub prawnego. Państwa członkowskie mają przekazywać wyjaśnienia lub rozwiązania w krótkim terminie, a także podejmować działania zaradcze, aby wyeliminować naruszenia prawa UE. Służby Komisji przeglądają wszystkie odpowiedzi państw członkowskich i w razie konieczności mogą podjąć dalsze działania w celu egzekwowania prawa UE.

"EU Pilot" jest stosowany od kwietnia 2008 r. Uczestniczy w nim na zasadzie dobrowolnej piętnaście następujących państw członkowskich: Austria, Dania, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Niemcy, Portugalia, Republika Czeska, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. Do lutego 2010 r., czyli po 22 miesiącach realizacji, liczba rozpatrywanych spraw w ramach "EU Pilot" wynosiła 723. Kolejna ocena projektu planowana jest na 2011 r.

Dalsze informacje znajdziesz tutaj.