UE/ Bezpieczeństwo drogowe w Europie: 40 tys. ofiar rocznie
- Anna Czaplicka
Takie dane przedstawił Jacques Barrot – wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i Komisarz ds. transportu. W dniach 3-4 listopada w Weronie odbyła się Czwarta Konferencja Ministrów Transportu dot. Bezpieczeństwa Drogowego, w której uczestniczyli również przedstawiciele producentów przemysłu motoryzacyjnego. Tematem konferencji były „Innowacyjne Podejścia do Bezpieczeństwa Drogowego”. W wydarzeniu wzięło udział ponad 30 ministerialnych delegacji z całej Europy.
„Trzeba przyspieszyć nasze działania w celu zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na naszych drogach. 40 000 ofiar rocznie w Unii Europejskiej to zdecydowanie za dużo” – powiedział Jacques Barrot zwracając się do uczestników konferencji. Wyraził nadzieję, że w wyniku ogólnoeuropejskiej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego, do 2010 roku uda się zmniejszyć liczbę ofiar o połowę. Jednocześnie podkreślił, że w okresie pomiędzy jesienią 2005 a jesienią 2006 roku odnotowano ośmioprocentowy spadek w wypadkach ze skutkiem śmiertelnym, co stanowi dwukrotną poprawę bezpieczeństwa w porównaniu z latami poprzednimi.
Na czwartej już z kolei konferencji nt. bezpieczeństwa drogowego dużo miejsca poświęcono bezpieczeństwu motocyklistów, jako grupie najbardziej narażonej na wypadki drogowe po dzieciach. Liczba ofiar wśród motocyklistów w ostatnich latach praktycznie nie uległa zmianie. Kolejnymi omawianymi zagadnieniami było planowanie i opracowywanie programów bezpieczeństwa drogowego oraz innowacjyjne technologie znajdujące zastosowanie w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa w transporcie kołowym.
Komisja Europejska zintensyfikowała w ostatnim czasie działania w celu poprawy bezpieczeństwa na głównych drogach, w ramach tzw. transeuropejskich sieci transportowych. Ogłosiła m.in. konsultację w zakresie wprowadenia obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. Według wyliczeń ekspertów, przyczyniłoby się to do zmniejszenia liczby ofiar o 1,200 do 2000 w skali rocznej. Komisja zapowiada też wprowadzenie skuteczniejszego ścigania łamiących przepisy drogowe i obowiązkowego instalownia dodatkowych lusterek w ciężarówkch, co ma ograniczyć liczbę ofiar wśród pieszych i właścicieli jednośladów. Zapisy dotyczące proponowanych zmian pojawiły się m.in. w projektach dyrektyw i postanowieniach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Drogowego.
Komisarz Barrot podkreślił podczas konferencji znaczenie Karty, która nie jest tylko dokumentem administracyjnym, ale pozwala również wszystkim obywatelom UE na włączenie się w poprawę bezpieczeństwa drogowego. Dotychczas około 600 podmiotów, w tym wiele organizacji pozarządowych, podpisało Kartę.
Komisja Europejska ogłosiła, że 27 kwietnia 2007 roku będzie Europejskim Dniem Bezpieczeństwa Drogowego. Będzie to coroczne wydarzenie, którego celem ma być podniesienie świadomości obywateli UE w kwestii bezpieczeństwa drogowego.
Na podstawie: ec.europa.eu, euractiv.com, independent.com