Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Meksyk reformuje szkolnictwo


11 grudzień 2012
A A A

W poniedziałek (10.12) nowo zaprzysiężony prezydent Meksyku, Enrique Peña Nieto, zaproponował radykalne zmiany w systemie oświaty.

 

„Podstawą zmian w Meksyku jest edukacja”, ogłosił prezydent na poniedziałkowej konferencji. Jeszcze wczoraj skierował reformę do rozpatrzenia przez parlament, gdyż nowy projekt będzie wymagał zmian konstytucyjnych. „Chcemy, aby edukacja w Meksyku promowała tolerancję i przede wszystkim pokój; chcemy edukacji wspierającej innowacje, konkurencyjność i wydajność każdego Meksykanina, wyrównującej szanse i jednoczącej naszą demokrację”, dodał prezydent w przemówieniu.

Celem nowej reformy będzie odzyskanie kontroli aparatu państwowego nad systemem oświaty, która do tej pory była nadzorowana przez Narodowy Związek Pracowników Oświaty. Prezydent proponuje reorganizację studiów nauczycielskich i wprowadzenie egzaminu nauczycielskiego, koordynowanego przez niezależną od związku instytucję. Rząd zaproponował także wydłużenie godzin lekcyjnych w 40.000 szkół. Planowane jest także zezwolenie na niezależność placówek oświatowych w zakresie dystrybucji środków finansowych.

Zdaniem Javiera Romero, pracownika uniwersyteckiego, jeśli projekt przejdzie będzie to „najważniejsza instytucjonalna zmiana w systemie szkolnictwa od utworzenia związku zawodowego w 1943 roku”.

Nowa reforma ma za zadanie ograniczenie władzy Elby Esther Gordillo, wieloletniej przewodniczącej Narodowego Związku Pracowników Oświaty, oskarżanej przez swoich przeciwników politycznych m.in. o korupcję i nadużycia finansowe. Choć wniosek w tej sprawie nigdy nie trafił do prokuratury, w 2006 roku Gordillo została wyrzucona przez Peña Nieto z Partii Rewolucyjno-Instytucjonalnej (PRI) za wspieranie opozycyjnego kandydata na prezydenta i utworzenie konkurencyjnej Partii Nowe Przymierze (PNA).

Przyczyny do niepokoju zdają się być stosowne. Meksyk jest drugim zaraz po Nowej Zelandii państwem, który najwięcej inwestuje z pieniędzy publicznych w edukację. Rezultaty nie są jednak zadowalające, gdyż tylko 64% dzieci kończy szkołę podstawową, 24% szkołę średnią, 10% studia licencjackie, a zaledwie ok. 2-3% studia magisterskie.

Źródło: El Pais, The Washinton Post, http://www.presidencia.gob.mx/