Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Pierwszy indyjski samolot ponaddźwiękowy dołączył do sił powietrznych


11 styczeń 2011
A A A

W skład indyjskich sił powietrznych wszedł dzisiaj pierwszy naddźwiękowy samolot bojowy rodzimej produkcji o nazwie Tejas (Tidżas). Maszyna otrzymała wstępny certyfikat dopuszczający użytkowanie tej konstrukcji przez indyjskie lotnictwo wojskowe. Tylko kilka krajów na świecie produkuje samoloty bojowe własnej konstrukcji.

Prace nad konstrukcją lekkiego naddźwiękowego samolotu bojowego trwały w Indiach od 28 lat. Pochłonęły miliardy dolarów i utrudnione były embargiem nałożonym na Indie przez Stany Zjednoczone po pierwszych indyjskich eksplozjach jądrowych. Do tej pory trwają prace nad indyjskim silnikiem samolotu, który ciągle nie spełnia parametrów określonych przez siły powietrzne. Dzięki polepszeniu stosunków indyjsko-amerykańskich Indie zakupiły niedawno silniki amerykańskie do swojego rodzimego samolotu. Tejas był już kilkakrotnie prezentowany na pokazach lotniczych w Indiach. Podczas uroczystości podpisania wstępnego certyfikatu minister obrony Indii uznał 28-letnie prace nad samolotem za sukces indyjskiej myśli technologicznej. Ujawnił, iż w ciągu kilku lat do indyjskich sił powietrznych trafi 200 maszyn tego typu. Eksperci uważają jednak, że Tejas nie wytrzymuje konkurencji z maszyną JF-17 produkcji pakistańsko-chińskiej.