Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Toyota zamyka ostatnią fabrykę samochodów w Kalifornii


29 sierpień 2009
A A A

Toyota, największy na świecie producent samochodów, zamknie fabrykę montażu aut po raz pierwszy w 72 letniej historii firmy ponieważ nie udało się porozumieć jej z General Motors co do przyszłości zakładu w którym obie firmy produkowały swoje modele.

Zakład New United Motor Manufacturing (NUMM) w Kalifornii w USA, zakończy produkcję Toyoty Carolli oraz pickupu Tacoma w marcu 2010 roku poinformowała Toyota w oświadczeniu. Z kolei General Motors jeszcze w czerwcu powiadomił, że zakład zakończy produkcję modelu Pontiac Vibes, a GM wyjdzie z partnerstwa z Toyotą jako część planu restrukturyzacji poprzez upadłość.

Image
fot. (cc) AlanLin, flickr
Zapaść sprzedaży samochodów w USA do poziomu z 1976 roku sprawia Toyocie sporo kłopotów z utrzymaniem ciągłości produkcji w fabrykach na terenie USA.

- Toyota musi pilnie ograniczyć zdolności produkcyjne ponieważ popyt na samochody nie prędko powróci do swoich szczytów – uważa Yuuki Sakurai z Fukoku Capital Management z Tokio. „Fabryka w Kalifornii jest mocno uzwiązkowiona i droga. To dobre posunięcie.” – dodaje Sakurai.

Kalifornijski zakład zatrudnia 5400 osób. Roczny budżet wynagrodzeń wynosi 523 miliony dolarów. Oznacza to średnie miesięczne koszty pracy jednego pracownika na poziomie ponad 8 tysięcy dolarów.

Toyota przeniesie produkcję Tacoma do fabryki w San Antonio, a modelu Carolado fabryki w Ontario. „Toyota nie ma możliwości udzielenia w tych zakładach priorytetu zatrudnienia pracownikom z NUMM” – powiedział wiceprezes Toyota Atsushi Niimi.

„Oświadczenie Toyoty jest katastrofą dla tysięcy pracowników w Kalifornii” – powiedział przewodniczący największego w USA związku zawodowego pracowników przemysłu samochodowego UAW, Ron Gettelfinger. „Ci ludzie zasługują na coś więcej niż być opuszczonym przez tą firmę”.

Sprzedaż Toyoty na rynku USA, największym źródle przychodów japońskiego koncernu, spadła o 38 procent w pierwszej połowi roku. Toyota odnotowała rekordową stratę w wysokości 436 miliardów jenów w roku budżetowym zakończonym w marcu. Był to pierwszy ujemny wynik od ponad sześćdziesięciu lat. Co gorsza, firma przewiduje jeszcze większe straty w obecnym roku budżetowym.

Roczne zdolności produkcyjne Toyoty wynoszą obecnie 2 miliony pojazdów w USA i 10 milionów na całym świecie. Zamknięcie fabryki NUMM zredukuje je o 400 tysięcy pojazdów. Toyota zamierza również zamknąć jedną z japońskich fabryk w 2010 lub 2011 roku.

Fabryka NUMM jest ostatnią fabryką samochodów na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Założona została przez GM w 1963 roku. W 1982 roku General Motors zamknął zakład ze względu na rosnące koszty i narastające konflikty ze związkami zawodowymi. Później zakład funkcjonował jako wspólne przedsiębiorstwo Toyoty i GM. Toyota zainwestowała w fabrykę 150 milionów dolarów w liniach produkcyjnych, a GM zainwestował działkę i budynki.

Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com