Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa Brutalne prognozy dla producentów samochodów

Brutalne prognozy dla producentów samochodów


19 styczeń 2009
A A A

Według Guentera Verheugena, unijnego komisarza ds. przemysłu, nie ma żadnej gwarancji, że wszyscy najważniejsi producenci samochodów w Europie przetrwają obecne załamanie gospodarcze.

Jego wystąpienie miało miejsce przed spotkaniem ministrów Unii Europejskiej, zorganizowanym w celu przedyskutowania sposobów wspierania przemysłu samochodowego.  „Prognoza dla tego przemysłu jest, delikatnie rzecz ujmując, brutalna. Można było zauważyć dramatyczne zmniejszenie się wielkości sprzedaży samochodów, zwłaszcza w ostatnim kwartale 2008 roku – wtedy spadek ten wyniósł ponad 20 procent – i oczekuje się kolejnego 20 procentowego spadku w 2009 roku, który wpłynie na tysiące, jeżeli nie miliony, pracowników”, oświadczył Verheugen.

 

Według niego dotychczasowe zasady pozwalały państwom na udzielenie pomocy producentom w przypadku, gdy zapotrzebowanie na środki finansowe dotyczyło nowych inwestycji bądź restrukturyzacji, ale niestety nie w celu zapewnienia normalnego, codziennego działania przedsiębiorstwa. Nie wykluczył on jednak wzrostu ilości pożyczek udzielanych producentom samochodów przez Europejski Bank Inwestycyjny. Jego zdaniem zależeć to będzie od tego, czy oraz kiedy banki komercyjne zaczną normalnie funkcjonować, a krytyczna sytuacja na rynku kredytowym się ustabilizuje.

 

Z kolei Peter Mandelson, brytyjski sekretarz ds. biznesu, powiedział, iż europejscy producenci samochodów nie powinni ze sobą konkurować, lecz być świadomymi sytuacji, która ma miejsce w Stanach Zjednoczonych i starać się uniknąć takiego samego rozwoju wydarzeń w Europie. Amerykański rząd wydał miliardy dolarów na wyciągnięcie z kłopotów finansowych Chryslera i General Motors w grudniu zeszłego roku.

 

„Musimy spróbować podjąć skoordynowane działania, aby zwiększyć popyt na rynku”, stwierdził Miguel Sebastian Gascon, hiszpański minister przemysłu. Jednym ze sposobów, który można by zastosować, jest płacenie potencjalnym nowym właścicielom samochodów za oddanie do kasacji ich starych aut. Innym rozwiązaniem mogłaby być pomoc finansowa udzielana firmom finansującym zakup samochodów, tak, aby pomóc ludziom zebrać środki na kupno nowego samochodu.

 

 

Na podstawie: bbc.co.uk, in.reuters.com