UE/ Unia walczy z otyłością
Unijny komisarz ds. zdrowia i ochrony konsumenta, Markos Kyprianou, przedstawił w środę (30.01) propozycję wprowadzenia specjalnych oznakowań na produktach żywnościowych. Komisja Europejska rozpoczyna tym samym kampanię na rzecz zwalczania rozpowszechniającego się wśród Europejczyków problemu otyłości.
- Takie oznakowania mogą mieć ogromny wpływ na wybory dokonywane przez konsumentów. Otyłość jest jednym z największych i najbardziej kosztownych problemów zdrowotnych, z jakimi w ostatnim czasie boryka się Europa – powiedział komisarz.
Umieszczone na produkcie oznakowanie powinno zawierać informacje o proporcjach zawartych w nim składników. Zostaną użyte trzy kolory metek: czerwony, bursztynowy i zielony. Zależeć one będą od zawartej w produkcie ilości cukru, tłuszczu oraz soli.
Rozwiązanie popierane jest przez Europejski Związek Konsumenta, który przyznaje, że takie oznakowanie ułatwi wielu konsumentom podjęcie decyzji. - Aby informacja była wiarygodna, musi być przedstawiona w wyczerpujący i zrozumiały sposób - powiedziała Monique Goyens, przewodnicząca Związku.
Oprócz wprowadzania systemu nowych oznakowań Komisja Europejska ma się również zająć przeprowadzeniem kampanii promujących stosowanie zdrowych diet oraz regularnych ćwiczeń.
***
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia otyłość jest przyczyną problemów zdrowotnych, na które cierpi od 2 do 8% populacji. W 10 do 13 % przypadków kończy się ona śmiercią.
Na podstawie: euobserver.com, ec.europa.eu