Najwyższa Izba Kontroli krytykuje realizację umowy offsetowej
- IAR
Według raportu Najwyższej Izby Kontroli błędy rządu i przedsiębiorstw są przyczyną niewielkiego wykorzystania możliwości, jakie dała polskiej gospodarce umowa offsetowa. Porozumienie z Lockheed Martin z 18 kwietnia 2003 roku zakładało zakup samolotów F-16, za co naszą gospodarkę miały zasilić inwestycje o wartości 7 miliardów dolarów.
W wyniku niewłaściwego przygotowania do negocjacji umowy,a także złego wyboru projektów i zobowiązań, jedynie co czwarty ze zrealizowanych projektów przyczynia się do modernizacji gospodarki i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Pozostałe dają tylko bieżące korzyści poszczególnym zakładom. Niektórych inwestycji dotąd nie rozpoczęto.
Na pozytywną ocenę NIK zasłużyły nieliczne projekty, w tym realizowane przez General Motors w Gliwicach, grupę Lotos, PZL Rzeszów i Mesko w Skarżysku-Kamiennej. W pozostałych 15 projektach nie zrealizowano wszystkich zadeklarowanych i zawartych w umowach zobowiązań. Do słabego wykorzystania offsetu przyczyniła się też zła sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw, zwłaszcza spółek sektora obronnego.
Raport trafił już do Ministerstwa Gospodarki.