Najwyższa Izba Kontroli krytykuje realizację umowy offsetowej
-
IAR
Według raportu Najwyższej Izby Kontroli błędy rządu i przedsiębiorstw są przyczyną niewielkiego wykorzystania możliwości, jakie dała polskiej gospodarce umowa offsetowa. Porozumienie z Lockheed Martin z 18 kwietnia 2003 roku zakładało zakup samolotów F-16, za co naszą gospodarkę miały zasilić inwestycje o wartości 7 miliardów dolarów.
W wyniku niewłaściwego przygotowania do negocjacji umowy,a także złego wyboru projektów i zobowiązań, jedynie co czwarty ze zrealizowanych projektów przyczynia się do modernizacji gospodarki i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Pozostałe dają tylko bieżące korzyści poszczególnym zakładom. Niektórych inwestycji dotąd nie rozpoczęto.
Na pozytywną ocenę NIK zasłużyły nieliczne projekty, w tym realizowane przez General Motors w Gliwicach, grupę Lotos, PZL Rzeszów i Mesko w Skarżysku-Kamiennej. W pozostałych 15 projektach nie zrealizowano wszystkich zadeklarowanych i zawartych w umowach zobowiązań. Do słabego wykorzystania offsetu przyczyniła się też zła sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw, zwłaszcza spółek sektora obronnego.
Raport trafił już do Ministerstwa Gospodarki.


Stefan Bratkowski nie żyje.
Prezydenci chcą zacieśnić współpracę polsko-słowacką