Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Daleki Wschód Japońskie koncerny elektroniczne notują znaczne straty

Japońskie koncerny elektroniczne notują znaczne straty


16 maj 2009
A A A

Firma Sony poinformowała, że w roku rozliczeniowym kończącym się 31 marca miała stratę wynoszącą 1,04 mld dol. To pierwsza taka sytuacja od 14 lat. Jeszcze gorzej poradził sobie Panasonic, który w tym samym czasie zanotował aż 4 mld dol. straty. Kłopoty japońskich firm mają związek ze słabnącym na całym świecie popytem oraz umacniającym się jenem, który spowodował dodatkowe kłopoty eksporterów. Te czynniki sprawiły, że sprzedaż Sony w ciągu dwunastu miesięcy zmalała o 12,9 proc. Rok wcześniej koncern zarobił aż 3,88 mld dol.

Image
fot. (cc) Steve Maw, flickr
Ogłoszona strata Sony była jednak o jedną trzecią mniejsza niż wynosiły ogłoszone w styczniu prognozy. Pomimo tego koncern podtrzymał wcześniejsze plany dotyczące zwolnienia 8 tys. pracowników i zamknięcia co dziesiątej fabryki.

Zdaniem analityków lepsze od oczekiwań wyniki mogą sugerować, że sektor sprzętu elektronicznego może dążyć do stopniowego ożywienia. Sony przewiduje jednak, że trudna sytuacja na światowych rynkach utrzyma się także w tym roku rozliczeniowym. Zdaniem firmy strata netto w tym czasie może wynieść ponad 1,25 mld dol. Zapowiedziano również kontynuację programu restrukturyzacji, który przewiduje dalsze zwolnienia i likwidacje zakładów.

Z kryzysem jeszcze gorzej radzi sobie Panasonic, który w ostatnim roku rozliczeniowym odnotował aż 4 mld dol. straty. Przyczyną był znaczny spadek popytu na takie produkty jak telewizory i kamery cyfrowe oraz wysokie koszty prowadzonej restrukturyzacji.

Sprzedaż koncernu w ciągu roku zmalała o 14 proc. Panasonic spodziewa się, że w następnych czterech kwartałach sprzedaż zmniejszy się o kolejne 10 proc., a strata może przekroczyć 2 mld dol. Zdaniem firmy będzie to spowodowane „światową recesją i kurczącym się popytem, ale również zwracaniem się konsumentów ku najtańszym produktom”.

Pomimo tego analitycy wróżą największemu producentowi telewizorów plazmowych na świecie przyszłość lepszą niż pozostałym koncernom. „Panasonic ma wiele doświadczeń w przeprowadzaniu restrukturyzacji, która przywracała go do osiągania zysku” ocenił Takeshi Osawa z Norinchukin Zenkyoren Asset Management. Wcześniej w tym roku koncern ogłosił, że zwolni 15 tys. pracowników i zamknie 27 zakładów na całym świecie.

Na podstawie: news.bbc.co.uk, bloomberg.com