Panasonic przejmie Sanyo, historia zatoczy koło
Panasonic zaoferował 9 miliardów dolarów za przejęcie Sanyo Electric Co. pozwalające na uzyskanie przywództwa w światowym rynku baterii wielokrotnego ładowania.
Przejęcie zwiększy prawie czterokrotnie udział Panasonic w rynku baterii wielokrotnego ładowania do 38 proc. z obecnych 10 proc. oraz pozwoli na wykorzystanie technologii Sanyo w dziedzinie baterii słonecznych.
Oba koncerny przyznają, że na ich decyzję wpływ ma globalna recesja, której będą w stanie lepiej przeciwstawić się wspólnymi siłami. Połączenie sił ma pozwolić Panasonic i Sanyo na obniżenie kosztów i poprawienie rentowności.
Panasonic zamierza przyspieszyć rozwój baterii słonecznych nowej generacji oraz wykorzystać swoją sieć dystrybucji do podwyższenia zysków ze sprzedaży tych urządzeń.
Panasonic wyemituje obligacje warte 400 miliardów jenów (ok. 4,5 miliarda dolarów) by sfinansować transakcję. Dodatkowe 100 miliardów jenów pochłoną koszty integracji obu przedsiębiorstw.
Ogłoszenie przejęcia przez Panasonic wieńczy długotrwale negocjacje pomiędzy japońską firmą a bankami. Goldman Sachs zgodził się sprzedać swój udział po cenie o 1 procent większej od pierwotnej oferty Panasonic.
Wszystko pozostaje w rodzinie
Przejęcie przypomina o specjalnych powiązaniach pomiędzy firmami, które biorą początek wraz z powstaniem Sanyo. Założyciel Sanyo Toshio Iue był kuzynem założyciela Panasonic Konosuke Matsushita, który założył Panasonic w 1918 roku. Iue odszedł z Panasonic w 1946 r. i rok później założył Sanyo.
„Historyczne korzenie obu przedsiębiorstw degrały dużą rolę w ofercie Panasonic, wieksza niż logistyka transakcji” - powiedział Yuuki Sakurai, dyrektor generalny planowania inwestycji z Fukoku Mutual Life Insurance Co.
Ceny telewizorów będą spadać
Panasonic obniżył 27 listopada swoja prognozę zysków o 90 proc. wobec recesji, która obniżyła popyt i obniżyła ceny produktów. Firma prognozuje dochód netto na poziomie 30 miliardów jenów (ok. 400 milionów dolarów) w roku bilansowym kończącym się 31 marca 2009 roku. Zdaniem Panasonic ceny płaskich ekranów telewizyjnych spadną o 30 proc. w tym roku ze względu na spadający popyt na elektronikę.
Cena akcji Sanyo spadła 3,6 proc w trakcie ostatnich notowań, a 12 proc. od początku roku. Panasonic zyskał 2,9 proc na ostatniej sesji przed ogłoszeniem planów przejęcia.
Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com