Toyota, Sony i inni japońscy eksporterzy stanęli na krawędzi przepaści
Toyota, Sony i Canon znaleźli się wśród tych japońskich eksporterów, którzy mogą nie zrealizować zakładanych wyników finansowych ze względu na silne umocnienie jena wobec dolara i koreańskiego wona. Niekorzystny kurs japońskiej waluty niszczy przychody ze sprzedaży samochodów, telewizorów i elektroniki oraz rujnuje rynkową pozycję japońskich producentów .
Najwięksi japońscy eksporterzy, Toyota i Sony, którzy generują ponad 70 procent swoich przychodów ze sprzedaży na rynkach zagranicznych zakładali w planach budżetowych, że kurs dolara będzie oscylował około 90 – 95 jenów.Tymczasem dziś za jednego dolara płacono tylko 84,83 jenów, najmniej od 14 lat.
Silniejszy jen może pogłębić różnicę w pozycji konkurencyjnej japońskich i południowokoreańskich firm. W czasie gdy japońscy giganci borykają się ze spadającymi wynikami, koreańskie Samsung Electronics i Hyundai Motor odnotowują rekordowe zyski kwartalne.
„Jesteśmy w punkcie zwrotnym” uważa Jesper Koll z TRJ Tantallon Research Japan. „To punkt poza którym biznesy po prostu nie działają.”
Japońscy producenci nawołują do interwencji na rynku walutowym w celu osłabienia jena. Prezes Canon powiedział dziennikarzom, że Japonia potrzebuje „pilnych działań by poradzić sobie z tą krytyczną sytuacją.” Canon straci 4,4 miliardy jenów za każde umocnieni się w wysokości jednego jena wobec dolara. Toyota swoje utracone roczne zyski operacyjne za takie umocnienie szacuje na 30 miliardów jenów.
Przedstawiciele Sony, Sharp i Panasonic wskazują, że do końca tego roku wpływ umocnienia jena na ich sprzedaż będzie niewielki ze względu na wykorzystanie kontraktów terminowych by zniwelować ryzyko walutowe.
Jednak nawet prezes Panasonic przyznaje, że boi się już otwierać gazety ze względu na ciągłe informacje o umocnieniu jena i osłabieniu koreańskiego wona.
Zdaniem analityków jeżeli jen na dłużej zatrzyma się przy 85 za dolara to czołowi japońscy producenci, w tym Toyota, będą usieli rozważyć przeniesienie produkcji do fabryk zagranicznych. Nissan już ogłosił, że będzie bardziej wykorzystywał swoje zakłady w USA i Meksyku.
Nie wszyscy producenci samochodów odczuwają umocnienie się jena tak negatywnie. Honda i Nissan założyły w swoich planach finansowych, że dolar w drugiej połowie 2009 roku będzie wart właśnie 85 jenów.
Jednak wszyscy japońscy eksporterzy tracą udziały rynkowe na rzecz południowo koreańskich konkurentów. Południowokoreański won stracił 20 procent w stosunku do dolara i aż 37 procent w stosunku do jena w ciągu ostatnich dwóch lat. W czasie, gdy Sony i Panasonic zredukowały zatrudnienie o blisko 50 tysięcy miejsc pracy Samsung poinformował o rekordowym zysku za drugi kwartał tego roku.
Toyota i Honda, z kolei, tracą udział w amerykańskim rynku na rzecz koreańskiego Hyundaia.
Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com