Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Władze prowincjonalne powstrzymują rozwój chińskiego potentata samochodowego


27 maj 2009
A A A

Władze chińskich prowincji mogą udaremnić próby rządu centralnego konsolidacji chińskiego sektora samochodowego i stworzenia globalnego producenta samochodów.

Chiński rząd centralny planuje połączyć 14 największych chińskich producentów samochodów w 10 przedsiębiorstw do końca 2011 roku. Ma to umożliwić zmniejszenie konkurencji na wewnętrznym rynku oraz stworzyć firmy mogące podjąć konkurencje na rynku globalnym. Operacja taka będzie jednak możliwa tylko wtedy gdy władze poszczególnych prowincji wyrażą na nią zgodę. Dal wielu z nich może to oznaczać utratę miejsc pracy w ich prowincji oraz mniejsze wpływy z podatków.

Dziś w Chinach istnieje 100 producentów samochodów. Tak duża konkurencja prowadzi do drastycznego zmniejszania marż, zwłaszcza w czasie globalnego kryzysu. Pomimo wzrostu sprzedaży samochodów w Chinach o blisko 4 procent zyski producentów spadły o 48 procent.

Największy chiński producent samochodów Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC Motor) posiada 19 procentowy udział w rynku, co pozwoliło mu w zeszłym roku wyprodukować 1,79 miliona pojazdów. To dużo mniej od światowych liderów japońskiej Toyoty oraz amerykańskiego General Motors, które wyprodukowały każde osobno ponad 9 milionów samochodów. Rosnący w siłę niemiecki Volkswagen wyprodukował w zeszłym roku 6,23 miliona pojazdów.

Spośród czterech największych producentów samochodów w Chinach; Shanghai Automotive Industry Corp., China FAW, Dongfeng Motor i Changan Automobile wszystkie poza liderem z Szanghaju są kontrolowane przez rząd centralny.

Początki obecnego podziału rynku samochodowego sięgają lat pięćdziesiątych i rządów Mao Zedonga, gdy prowincje, w ramach polityki decentralizacji, nakłaniane były do rozwijania własnego przemysłu. Do czasu przystąpienia Chin do Światowej Organizacji Handlu WTO w 2001 roku niektóre prowincje w ramach ochrony swojego przemysłu utrzymywały cła wewnętrzne.

Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com