Karolina Bednarczyk: Negocjacje finansowe w UE - relacja z CIE
Wykład z 6 kwietnia 2005 pod tytułem : „Dynamika i mechanizmy negocjacji finansowych w UE (na przykładzie Agendy 2000) prowadził Jan Hofmokl, pracownik Departamentu Analiz i Strategii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Jest on członkiem zespołu, który obecnie bierze udział w negocjacjach nad podziałem środków unijnych w ramach Nowej Perspektywy Finansowej na lata 2007-2013, lub jak kto woli Agendy 2007. Stali bywalcy cyklu wykładów wspólnie określili ten jako najciekawszy i najbardziej kompetentny wśród dotychczas przeprowadzonych w CIE. Cenne okazały się także uwagi byłego wiceministra rolnictwa w latach 1999-2004, Jerzego Plewy, który brał udział w negocjacjach przedakcesyjnych, a który znalazł się wśród audytorium wykładu.
Istnieją dwie teorie dotyczące kwestii Integracji europejskiej. Pierwszą z nich jest Liberal Intergovernmentalism, według której istnieją trzy poziomy integracji. Poziom najniższy, który często określa się terminem „poziom mezo” dotyczy właściwie kwestii technicznych, decyzji dotyczących kształtowania i realizacji poszczególnych polityk. Nad nim znajduje się poziom systemowy obejmujący decyzje nadające kierunek realizacji polityk wspólnotowych. Poziom najwyższy, którego autor wykładu nazwał własnym określeniem: poziom „meta” to już decyzje o wadze historycznej, tzw. „wielkie targi”, gdzie najbardziej uwidaczniają się kwestie polityczne.
Teoria LI została zapoczątkowana przez Amerykanina Andrew Morawcsik’a, który zrewolucjonizował myślenie o integracji europejskiej. W artykule opublikowanym w prestiżowych „JCMS” w 1993 pt.: „Preferences and Power In the EU” ogłosił prymat państw członkowskich nad samymi instytucjami UE w kierowaniu Wspólnotą. Moravcsik dowodził także w swej książce: „Choice of Europe” swojej teorii według której wyznaczanie kierunków rozwoju i priorytetów polityk wspólnotowych ma miejsce na wielkich szczytach państw członkowskich, a więc poziomie „meta”. Zatem to interesy narodowe członków Unii są najważniejsze!
Drugą teorią jest Historical Institutionalism, który stanowi łagodniejszą wersję instytucjonalizmu. Teoria ta dowodzi, że równie ważny co poziom „meta” jest poziom systemowy – a więc instytucje UE, które maja swoje priorytety i niezależność oraz są w stanie formułować i bronić własnych interesów, czego przykładem może być Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Podsumowując, jakie są różnice pomiędzy dwoma teoriami?
Po pierwsze,
LI podkreśla wiodącą rolę państw członkowskich, a instytucje unijne mają
pełnić jedynie rolę służebną. Inaczej HI – tu rzeczywiście kierunek rozwoju
nadają Wspólnotom państwa członkowskie, ale jednocześnie instytucje stanowią
pełnoprawnych aktorów procesu negocjacji.
Różne są także opinie na temat
charakteru negocjacji, wg LI jest to proces konfliktualny, gdzie ścierają się
interesy narodowe, natomiast HI – konsensualny.
Jednakże doświadczenie pokazało, że żadna z tych teorii nie tłumaczy w pełni
procesu negocjacji unijnych. Dotychczas żadne negocjacje nie miały charakteru
konsensualnego. Próba odejścia w Agendzie 2000 od negocjacji konfliktualnych nie
powiodła się. Ostatecznie, interesy narodowe przeważyły nad interesem
wspólnotowym.
Przy rozmowie o negocjacjach finansowych często pojawia się
kwestia „niemieckiego czeku” – gdyż dotychczas przy braku porozumienia zawsze to
niemieccy politycy byli skłonni do finansowania i ustępstw. Ten stan rzeczy
zmienił się jednak pewien czas temu z powodu słabej kondycji gospodarki
niemieckiej. Innym pojęciem które jest związane z tematem to „negocjacje
negatywne”, gdyż zawsze „na koniec dnia” negocjacji każdy niemal uczestnik
musi z czegoś zrezygnować.
Dynamika i mechanizmy negocjacji Agendy2000.
Na przebieg tych negocjacji
miało wpływ wiele czynników, które można podzielić na wewnętrzne i
zewnętrzne.
Do tych pierwszych należą:
1)Ramy instytucjonalne.
Obejmują
one takie kwestie jak osadzenie procedury w prawie wspólnotowym ( zasada
koniecznej równowagi budżetowej, średniookresowa perspektywa planowania,
osadzenie procedury w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym – Komisji, Parlamentu
i Rady Europejskiej). Instytucje te prowadzą w negocjacjach dialog.
2)
Agenda Setting
Kompleksowy projekt wydatkowania środków z budżetu UE
przedstawia Komisja Europejska. Złożoność pakietu powoduje konieczność
prowadzenia prac na wielu odsłonach Rady UE, co wiąże się z uczestnictwem wielu
przedstawicieli państw członkowskich. W roli pomocnika Komisji występuje
Prezydencja, na niej też spoczywa odpowiedzialność za wynik negocjacji.
Jest ona także strażnikiem kalendarza prac.
W trakcie negocjacji Agendy 2000
rola ta przypadła Austrii i Niemcom, które wprowadziły ambitny kalendarz prac,
będący właściwie wyścigiem z wyborczym kalendarzem w Niemczech. Kraj ten w celu
usprawnienia negocjacji wprowadził wiele usprawnień: zwielokrotnienie okazji do
prac w postaci nieformalnych spotkań roboczych, zmniejszenie delegacji biorących
udział w spotkaniach wyższego szczebla, co znacząco skróciło czas podejmowania
decyzji oraz wprowadzenie kwestionariusza 11 pytań dotyczących priorytetów
państw, który wywołuje debatę wewnątrz krajów członkowskich nad najważniejszymi
problemami.
3)Budowanie kompromisów.
W tej kwestii ważne znaczenie
ma autorytet Komisji Europejskiej, która uważana jest za strażnika interesów
wspólnoty. Również zaufaniem, choć kruchym, cieszy się Prezydencja. Propozycja
pakietu legislacyjnego Komisji jest najistotniejszym elementem i nad nią toczy
się dyskusja pozostałych instytucji dopóki nie pojawi się alternatywa (a trzeba
podkreślić że wypracowanie alternatywy jest procesem kosztownym). W praktyce
wygląda to tak: „Nic nie jest uzgodnione, dopóki wszystko nie jest uzgodnione”-
każde państwo czeka na koniec negocjacji ze swoją deklaracją w obawie przed zbyt
wczesnym ustępstwem.
Czynniki zewnętrze obejmują takie kwestie, jak: kontekst polityczny
negocjacji i preferencje narodowe. Agenda 2000 była jakby odpowiedzią na
rozszerzenie Unii o nowych członków, co wpłynęło na podział środków i większy
nacisk na Politykę Spójności. Ogólna dekoniunktura ekonomiczna, a także próba
reform w postaci Paktu Stabilności i Wzrostu, ścierające się interesy narodowe
(m.in. Francji i Niemiec) na polu polityki rolnej, wszystkie te aspekty miały
wpływ na ostateczny wynik negocjacji. Wśród widocznych wpływów preferencji
narodowych można przytoczyć niezłomny Rabat Brytyjski.
Podsumowując, wykład
był ciekawy i przystępny, okraszony wieloma przykładami z historii negocjacji, a
na koniec wywołał ożywioną dyskusję.