Chiny-Tajwan/ W lipcu ruszą bezpośrednie połączenia nad Cieśniną
W Pekinie w piątek (13.06) podpisano historyczne porozumienie o uruchomieniu bezpośrednich lotów pasażerskich między Chinami a Tajwanem. To efekt pierwszych od ponad dziewięciu lat oficjalnych negocjacji pomiędzy przedstawicielami obydwu stron. „Bezpośrednie połączenia nad Cieśniną Tajwańską rozpoczną się 4. lipca” potwierdził obecny podczas podpisywania porozumienia tajwański wiceminister transportu Yu Feng-lai. Początkowo będzie to 36 przelotów, które odbywać się będą w czasie weekendów. Ich obsługą po połowie podzielą się chińskie i tajwańskie linie lotnicze.
Komentując porozumienie główny tajwański negocjator Chiang Pin-kun stwierdził, że „wznowienie rozmów znaczy naprawdę wiele, zwłaszcza, gdy wzajemne powiązania gospodarcze pomiędzy wyspą a kontynentem są coraz silniejsze”. Dodał jednak, że „aby dojść do pełnej normalizacji gospodarczych i handlowych stosunków z Chinami, musimy rozmawiać jeszcze bardzo długo”. Wśród wielu kwestii pozostających w agendzie Chiang wymienił przemianę weekendowych połączeń w regularne loty.
Z kolei chiński prezydent Hu Jintao w trakcie spotkania z Chiangiem zauważył, że „obecne rozmowy wskazują, że poprawa relacji między Chinami a Tajwanem nabrała właściwego tempa”. Jego zdaniem porozumienie pomoże promować rozwijanie bezpośrednich połączeń dla poczty, handlu czy transportu towarowego.
Dodatkowym osiągnięciem tej rundy rozmów jest przyjęcie przez głównego chińskiego negocjatora, Chen Yunlina zaproszenia do odwiedzenia Tajwanu jeszcze w tym roku. Strony ustaliły również, że dojdzie do wymiany oficjalnych przedstawicieli, którzy na stałe będą rezydować w Pekinie i Tajpej.
Porozumienie umożliwiła zmiana polityki Tajwanu, do której doszło po zwycięstwie kandydata Kuomintangu Ma Ying-jeou w marcowych wyborach prezydenckich. W kampanii wyborczej zapowiedział on przeprowadzenie reform gospodarczych i ocieplenie relacji z kontynentem. Ma zwyciężył dzięki hasłom ożywienia gospodarki poprzez stworzenie „jednego chińskiego rynku”, złagodzenia ograniczeń dla chińskich inwestycji oraz ożywienia ruchu turystycznego.
Dotychczas bezpośrednie loty nad Cieśniną były dozwolone jedynie cztery razy do roku w czasie największych chińskich świąt. W pozostałe dni podróżujący musieli korzystać z przesiadek w Hongkongu lub Makau.
Początkowo połączenia obejmą pięć lotnisk na kontynencie (Pekin, Szanghaj, Guangzhou, Xiamen i Nankin) oraz osiem na wyspie. Liczby te stopniowo mają być zwiększane. Na 26 czerwca zapowiedziano już podpisanie umowy o strategicznej kooperacji największych przewoźników po obu stronach Cieśniny: China Southern Airlines oraz China Airlines.
Od 18. lipca każda ze stron zezwoli na przybywanie 3 tys. turystów dziennie. Oznacza to, że od tego czasu na wyspę będzie mogło przybywać trzy razy więcej gości z kontynentu niż obecnie. Pozwoli to na znaczne zwiększenie przyjazdów turystycznych, na co szczególnie liczą tajwańscy przedsiębiorcy.
Według wcześniejszych zapowiedzi, władze tajwańskie spodziewają się, że rozwój turystyki może zwiększyć przyrost PKB wyspy o 0,2 pkt. proc. rocznie. W 2007 roku wzrost gospodarczy wyspy wyniósł 5,7 proc. Analitycy banku Goldman Sachs szacują, że w tym roku wskaźnik ten zmaleje do 4,5 proc.
Na podstawie: news.bbc.co.uk, bloomberg.com, taiwannews.com.tw