Pekin jest gotowy do wysłania okrętów w rejon Zatoki Adeńskiej
Chiny rozważają wysłanie okrętów na somalijskie wody przybrzeżne nękane atakami piratów. Byłyby to pierwsze aktywne działania chińskiej marynarki wojennej poza rejonem Pacyfiku. „Chiny poważnie biorą pod uwagę wysłanie w najbliższej przyszłości w rejon Zatoki Adeńskiej i wybrzeża Somalii okrętów, które będą eskortować przepływające tam statki” powiedział wiceminister spraw zagranicznych, He Yafei. Pekin zaznaczył, że zgodę na działania chińskich okrętów w rejonie wpierw wyrazić powinien somalijski rząd.
Zdaniem Li Jie, chińskiego stratega i eksperta ds. marynarki, współdziałanie z wielonarodowymi oddziałami, które już są obecne w rejonie, będzie bardzo dobrą okazją do pokazania możliwości chińskich wojsk. „Poza walką z piratami, dodatkowym celem będzie zaznaczenie obecności chińskiej marynarki” stwierdził Li.
Wcześniej w tym miesiącu generał major Jin Yinan informował na łamach gazety China Daily, że armia przygotowuje plan wysłania okrętów w rejon atakowany przez piratów. „Jeśli pewnego dnia pojawią się tam nasze okręty, nikt nie powinien być zaskoczony” powiedział. Chińska marynarka w ostatnich latach przechodzi szybką modernizację, której celem jest poszerzenie jej możliwości działania ograniczonych dotychczas do obrony chińskiego wybrzeża.
Kwestia wysłania chińskich okrętów prawdopodobnie została poruszona w trakcie środowego spotkania Rady Bezpieczeństwa ONZ. Głównym jego efektem było jednogłośne wyrażenie zgody na rezolucję zgłoszoną przez Stany Zjednoczone, zezwalającą siłom przebywającym w regionie na prowadzenie działań przeciwko piratom zarówno na morzu, jak i na lądzie.
W środę rano w Zatoce Adeńskiej doszło do próby ataku na statek należący do chińskiego przedsiębiorstwa China Communications Construction. Na pokładzie znajdowało się 30 marynarzy, którym udało się odeprzeć napastników do momentu przybycia helikopterów międzynarodowych sił znajdujących się w regionie. „Ich przylot spowodował, że piraci wycofali się” powiedział Noel Choong z Międzynarodowego Biura Morskiego.
Około 60 proc. importowanej przez Chiny ropy naftowej pochodzi z Bliskiego Wschodu, a większość z niej jest transportowana przez Zatokę Adeńską. W rejonie obecne są także statki transportujące surowce z krajów współpracujących z Pekinem. W zeszłym miesiącu piraci porwali dwa chińskie statki – trawler oraz transportowiec pod banderą Hongkongu przewożący zboże.
Na podstawie: chinadaily.com.cn, iht.com