Chorwacja wobec Unii Europejskiej
W Europie współpraca ponad granicami to nie tylko UE, ale również Partnerstwo Wschodnie i Pakt Południowy. Wzmacniane są sieci relacji i współpracy w zakresie gospodarowania, gospodarki i powiązań instytucjonalnych. W wielu krajach ta współpraca jest punktem wyjścia i metodą na pełną akcesję do UE.
O akcesję do UE obecnie ubiega się Chorwacja. Kraj ten jest mocno zaangażowany w programy i projekty Paktu Południowo-wschodniego. W ramach tych działań wprowadzono wiele zmian gospodarczych, równocześnie wzmocniono kontakt i komunikacje z innymi krajami Europy. Utrzymanie i rozbudowa komunikacji z UE jest nadal priorytetem. Działalność unijna dotyczy powiązań handlowych i współpracy na forum globalnym. Kraje Paktu Południowego w tym Chorwacja mogą skorzystać na polityce wizerunku i rozwoju jaką zbudowała Unia.
Współpraca handlowa w Europie i na rynku globalnym pozwala Chorwacji na wzmocnienie rynku i gospodarki. Baza produktów regionalnych jest szeroko przyjmowana na innych rynkach. Zapotrzebowanie i zainteresowanie stale rośnie. Na Chorwacji handel jest najważniejszą i najmocniejszą branżą w kraju.
Chorwacja jest znanym kurortem żeglarskim, turystycznym i wypoczynkowym. Stacje narciarskie to kolejna zachęta dla przyjezdnych. Oferta wycieczek i wyjazdów jest bogata, kierowana do wszystkich krajów europejskich. Miejsc, które warto odwiedzić jest wiele. Z roku na rok przybywa ofert aktywnego wypoczynku. Inwestycje w tym kierunku są
znaczne, plany obejmują lata.
Po akcesji do Unii Europejskiej co się zmieni? Cele to poprawa warunków handlowych oraz budowa sieci komunikacyjnej. Perspektywa wspólnej waluty oraz otwarcia granic na handel to kolejne atuty akcesji. Europejski rynek zbytu ma przynieść wysokie dochody firmom i obywatelom. Wspólne projekty handlowe w ramach Unii to dostęp do rynku globalnego, światowego. Ekspansja handlowa, przy wysokiej pozycji Unii przyniesie wymierne efekty finansowe, wizerunkowe i wewnętrzne.
Wizerunek UE pozwala przyciągnąć inwestycje zagraniczne oraz wiele firm i instytucji celowych, branżowych czy finansowych. Rozbudowa wewnątrz kraju oraz wprowadzanie polityki rynku wymaga nowoczesnych technologii, sieci komunikacji, transportu i sposobów finansowania. Organizacja rynku i firm to system powiązań, narzędzi i metod dla aktywnej, efektywnej gospodarki.
Wizerunek Chorwacji jest oparty na współpracy z UE oraz własnej działalności handlowej. Oferta turystyczna jest kolejną prezentacją kultury i bogactwa kraju. Po akcesji zainteresowanie tym regionem na pewno wzrośnie. Kurort Śródziemnomorski ma przyciągać zarówno turystów jak inwestorów i przedstawicieli z Unii Europejskiej i innych regionów na świecie.
Dorota Smoleńska