PROGRAMY WSPÓŁPRACY IV
WSPÓLNA EUROPA – WSPÓŁPRACA LUDZI
Ostatnio ukazała się nowa publikacja dotyczącą partnerstwa między UE i krajami Europy Wschodniej. Komisja europejska chce przeznaczyć 30 milionów euro dla budowania sieci internetowej i wspólnych projektów między Unią i wschodnimi sąsiadami. Projekt będzie opierał się na wymianie wiedzy, doświadczeń i pomysłów poprzez aktywizację studentów i pracowników naukowych – studia i praca za granicą ( programy Sokrates, Erasmus, Leonardo da Vinci, staże firm międzynarodowych, praktyki w instytucjach ponadnarodowych, stypendia, konkursy, szkolenia, wymiana kadry naukowej, współpraca szkół ).
W ramach programu po 2010 Unia zobowiązuje się do wspierania kilkunastu międzynarodowych projektów edukacyjnych. Głównym celem jest modernizowanie metod nauczania oraz promocja najlepszych innowacyjnych szkół i instytucji. Do roku 2013 Komisja ds. Edukacji chce zbudować na kontynencie sieć współpracy - poprzez Internet oraz współprace fachowców i ekspertów różnych dziedzin.
Głównym celem polityki UE wobec państw wschodnich jest inwestycja w ludzi. Modernizacja szkół i uczelni oraz wspieranie kadry dydaktycznej, naukowej jest drogą do nowych idei zintegrowanej Europy. Państwa wschodnie muszą wejść w realia gospodarcze i społeczne jako równorzędne jednostki. Partnerstwo wobec Unii to dla nich wiele różnych możliwości. Pierwszy element to przejście w stronę innowacyjności przy pomocy i wsparciu krajów UE np. Polski, która mocno angażuje się w program dotyczący wschodnich sąsiadów. Unia jest w stanie wypromować i utrzymać pozycje i wizerunek swoich współpracowników. Wsparcie dotyczy zarówno postrzegania wewnątrz kraju, jak i w Europie i poza nią. Dla krajów wschodnich plany komisji europejskich są rozwiązaniem na przyszłość – pomoc doradcza z zakresu ekonomii, zarządzania i planowania, powoli zmienia się w relacje wymiany doświadczeń, konkurencji i współpracy w sektorach, branżach. Efektem wspólnych programów w Europie ma być rozwijanie i stanowienie niezależnych i silnych krajów, o określonej specjalizacji i celach ( społecznych i gospodarczych ). Projekt edukacyjny o którym tu pisałam ma być podstawą i rozwiązaniem dla krajów. Ma uczyć zarówno tolerancji między krajami i narodami jak i wspomagać każdy kraj i każdą osobę nową wiedzą, nowymi pomysłami, nowymi rozwiązaniami.
Budowanie sieci edukacyjnej i baz wiedzy to środek do celu – wizerunek silnej nowej Europy oraz mocna pozycja negocjacyjna na arenie międzynarodowej, w kręgu państw wysoko rozwiniętych ( USA, Chiny, Japonia ). Stary kontynent ma być widziany jako atrakcyjny partner dla korporacji – wykształcona kadra, innowacyjność, wyjątkowe kompetencja, stabilizacja, pewność oraz jako konkurent dla firm zagranicznych ( budowa wspólnych projektów wewnątrz Europy np. wobec edukacji czy nauki).
Dorota Smoleńska