PROGRAMY WSPÓŁPRACY VII
WSPÓŁPRACA REGIONALNA WOBEC NOWYCH WYZWAŃ
Polityka Unii Europejskiej wobec wschodnich sąsiadów opiera się na uznaniu równości ich decyzji i potrzeb. Wspólne działania Białorusi i Ukrainy będą podstawą do kształtowania priorytetów a co za tym idzie programów zmian dla tych krajów. Unia Europejska jako cel wybrała budowę komunikacji ponad granicami i podziałami. UE promuje zmiany poprzez edukację administracji i wymianę doświadczeń ludzi różnych kultur. Pierwszy krok to wymiana wiedzy oraz budowa sieci łączącej fachowców, ekspertów, uniwersytety i instytucje badawcze w Europie.
Programy UE dotyczące współpracy z krajami wschodnimi to droga od wymiany kwalifikacji i wiedzy ponad granicami poprzez wspólną budowę infrastruktury i fachowej obsługi w wybranym programie. Cel nadrzędny to kraje włączone w projekty i plany Unii Europejskiej za zasadzie niezależności i samodzielnych decyzji. Programy są na etapie projektowania i dopracowywania. Najważniejsze obecnie jest, aby rozpoznać potrzeby regionów i krok po kroku rozwiązywać je zgodnie z zasadami UE i sytuacją , wymogami regionów wschodnich.
Zrozumienie problemów Wschodniej Europy to praca dla instytucji badawczych, ekspertów i liderów tych krajów. Rozwiązania, nowe regulacje i pomysły podlegają pod międzynarodowe kadry specjalistów, fachowców i ekspertów.
Pod koniec 2010 roku odbyło się spotkanie UE i przedstawicieli Ukrainy i Białorusi. Poruszano tematykę projektów badawczych wokół biznesu i nowych procedur dla poprawy sytuacji firm. Program dot. współpracy między organizacjami badawczymi i biznesem ma dzięki fachowcom Unii i Partnerów Wschodnich prowadzić do zmiany procedur współpracy. Za najważniejsze elementy uznano porozumienia wokół praw autorskich i ochrony własności intelektualnych oraz sprawy konkurowania i współpracy w firmach w krajach i ponad granicami. Problemy Ukrainy i Białorusi to za słabe regulacje chroniące specjalistów i fachowców różnych dziedzin. Powoduje to spadek zaufania do ekspertów i ich zdolności. Wywołuje wiele problemów powielania i zniekształcania informacji. Ochrona intelektualna to ochrona własności firm (takich jak marka, znak firmowy, produkt, technika). Bez poprawy w tym zakresie firmy zagraniczne nie wejdą z nowymi produktami i pomysłami - za dużo negatywnych konsekwencji, za wysoki koszt i równocześnie problemy z utrzymaniem opinii i marki firmy. Drugi element projektu to zmiany w prawach dotyczących działania firm. Zgodnie z zasadami uznanymi w UE najlepszym rozwiązaniem jest budowa niezależnych firm, samodzielnych na rynku wewnętrznym i zewnętrznym. Aby muc to osiągnąć przedsiębiorstwa muszą mieć oparcie w silnym prawie gospodarowania. Pierwszy krok to ograniczanie monopolu, drugi to niezależność pracy i współpracy (równość wobec prawa). Mniejsze jednostki muszą być na rynku i ważne jest, aby stworzyć dla nich warunki (swoboda działania). Silne firmy nie mogą tworzyć monopoli i dyktować reguł rynku i zachowań odbiorców. Nowe reguły rynku i ekonomii dla firm zachęcą nowe firmy do wejścia na te rynki. Firmy krajowe będą mogły lepiej wykonać swoją pracę. Nowe pomysły będą bardziej realne i lepiej widziane.
Budowa nowych relacji ekonomicznych między krajami wschodniej Europy i Unii Europejskiej to program włączenia Ukrainy i Białorusi w nową sieć wymiany handlowej i tworzenia silnych i konkurencyjnych przedsiębiorstw narodowych. Przedstawione w tym artykule projekty zmian prawa to krok dla Strefy Wolnego Handlu, ale przy zachowaniu standardów i reguł krajów zachodnich. Wschodni Partnerzy mają stać się aktywnymi graczami na rynkach Europy . Projekty integracyjne i wspólne działania są metodą budowania komunikacji i zrozumienia ponad granicami. Międzynarodowe środowisko to nauka tolerancji, uznania innych wartości i celów. Efektem ma być Europa zdolna do wspólnej pracy, przy zachowaniu samodzielności i niezależności każdej jednostki.
Dorota Smoleńska